Testosteron är ett hormon som spelar en viktig roll i kroppens utveckling och funktion. Det är vanligtvis känt som ”manligt” hormon, men både män och kvinnor har testosteron i sina kroppar.

Vad är testosteron och varför är det viktigt?

Testosteron är ett hormon som produceras i testiklarna hos män och äggstockarna hos kvinnor. Det är också producerat i binjurarna, men i mycket mindre mängder. Testosteron är viktigt för att utveckla och underhålla muskler, benmassa och sexuell funktion. Det är också viktigt för att reglera humör och energinivåer.

Vad händer vid låga testosteronnivåer?

Låga nivåer av testosteron kan leda till en mängd olika symtom hos både män och kvinnor. Hos män kan låga nivåer av testosteron leda till minskad sexuell lust, erektionsproblem, minskad muskelmassa och styrka, ökad kroppsfett och minskad benmassa. Hos kvinnor kan låga nivåer av testosteron leda till minskad sexuell lust, minskad muskelmassa och styrka och ökad risk för benskörhet.

Vad händer vid höga testosteronnivåer?

Höga nivåer av testosteron kan också leda till symtom hos både män och kvinnor. Hos män kan höga nivåer av testosteron leda till ökad sexuell lust, ökad muskelmassa och styrka och minskad kroppsfett. Hos kvinnor kan höga nivåer av testosteron leda till oregelbundna menstruationscykler, ökad kroppsbehåring och akne.

Varför är det viktigt att göra hälsokontroller hos Göteborgskliniken?

Hälsokontroller är viktiga för att upptäcka eventuella hälsoproblem i tid och förebygga framtida sjukdomar. Göteborgskliniken är en välrenommerad klinik som erbjuder omfattande hälsokontroller för både män och kvinnor. De kan hjälpa dig att övervaka dina hormonnivåer, inklusive testosteron, och identifiera eventuella obalanser. Detta kan hjälpa dig att upptäcka och behandla problem tidigt och förbättra din övergripande hälsa och välbefinnande.

Nedan kan du välja mellan olika hälsokontroller som fokuserar just på testosteron.