Glutenintolerans (även kallat celiaki) är en autoimmun sjukdom som påverkar tarmarna och kan leda till en mängd olika symtom. Sjukdomen påverkar främst dem som är genetiskt benägna, vilket innebär att det kan påverka människor i alla åldrar.

Celiaki orsakas av att kroppen reagerar på gluten, ett protein som finns i vete, korn och råg. När glutenintoleranta personer konsumerar mat som innehåller gluten kan kroppen attackera tarmvävnaden, vilket leder till skador på tarmarna och dålig näringsupptagning.

Vilka är symptomen för glutenintolerans?

Symtomen på glutenintolerans kan variera från person till person. Vissa personer kan ha mycket milda eller inga symtom alls, medan andra kan ha svåra symtom.

Vanliga symtom inkluderar:

• Buksmärta
  • Diarré
  • Förstoppning
  • Illamående
  • Kräkningar
  • Gas
  • Uppblåsthet
  • Trötthet
  • Anemi
  • Hudutslag
  • Viktminskning

Ta reda på om du är glutenintolerant

Om glutenintolerans inte diagnostiseras eller behandlas kan det leda till allvarliga hälsoproblem. Det kan leda till att tarmen inte kan absorbera tillräckligt med näringsämnen vilket kan leda till malabsorption och näringsbrist. Det kan också orsaka skador på tarmen vilket kan leda till komplikationer som osteoporos. Celiaki öka risken för andra autoimmuna sjukdomar som diabetes typ 1, sköldkörtelproblem och reumatoid artrit.

Det är viktigt att få en diagnos om man misstänker att man lider av celiaki. Diagnosen kan endast ställas genom en blodtest och en biopsi av tarmvävnaden. Om man diagnostiseras med celiaki är det viktigt att undvika gluten genom hela livet, även små mängder av gluten kan skada tarmarna.

Behandling

Behandlingen av glutenintolerans innebär att man helt och hållet måste undvika gluten i kosten. Detta inkluderar livsmedel som innehåller vete, korn och råg, men också många bearbetade livsmedel som innehåller gluten. Det finns dock många alternativa livsmedel tillgängliga, inklusive ris, majs, quinoa och många andra naturligt glutenfria spannmål.

Vi på Göteborgskliniken kan hjälpa dig

På Göteborgskliniken utför vi tester för glutenintolerans och kan hjälpa dig hitta orsaken bakom dina besvär. Vi rekommenderar också att alla som misstänker glutenintolerans att genomgå tester så tidigt som möjligt för att undvika eventuella komplikationer och hälsoproblem.

Att leva med glutenintolerans kan vara utmanande men med rätt behandling och kost kan du leva ett normalt och friskt liv. Vi på Göteborgskliniken är här för att hjälpa dig att hantera dina symtom och ge dig råd om hur du kan leva ett glutenfritt liv.