Sköldkörteln är en viktig hormonproducerande körtel som sitter i halsen, precis nedanför struphuvudet. Dess huvuduppgift är att producera hormonerna T3 och T4, vilka är viktiga för kroppens ämnesomsättning. Sköldkörtelns funktion styrs av hypofysen i hjärnan, som utsöndrar hormonet TSH som signalerar till sköldkörteln att producera T3 och T4.

När sköldkörteln fungerar som den ska är ämnesomsättningen normal och kroppen kan fungera optimalt. Men när sköldkörteln producerar för mycket eller för lite hormon kan detta leda till sjukdomar. Hypertyreos är en sjukdom där sköldkörteln producerar för mycket hormon, medan hypotyreos innebär att sköldkörteln producerar för lite hormon.

Symtom på hypertyreos inkluderar

• Viktminskning
  • Hög puls
  • Svettningar
  • Oro
  • Sömnproblem

Symtom på hypotyreos kan vara

• Trötthet
  • Depression
  • Viktökning
  • Minnesproblem
  • Förstoppning.

För att diagnostisera sköldkörtelsjukdomar kan läkare ta blodprov för att mäta nivåerna av TSH, T3 och T4 i blodet. Om en sjukdom upptäcks kan behandlingen variera beroende på sjukdomen och patientens behov. Behandling av hypertyreos kan innefatta medicinering eller kirurgi, medan hypotyreos ofta behandlas med sköldkörtelhormoner i tablettform.

På Göteborgskliniken kan vi hjälpa till med provtagning, diagnos och behandling av sköldkörtelsjukdomar. Om du misstänker att du lider av en sköldkörtelsjukdom är det viktigt att söka hjälp hos en kvalificerad läkare för att få rätt behandling och undvika eventuella komplikationer.